Cecilie Snapholt

Drømmearbejde Aarhus C

Sådan husker du dine drømme

  • Alene dét, at du sætter energi ind på at gå i kommunikation med dine drømme, har en effekt på at du husker dine drømme.
  • Nogle mennesker vil finde, at dét at købe en smuk drømmefanger eller selv kreere en, som en måde at hylde sine natslige eventyr, kan være en hjælp til at de bedre husker deres drømme. 
  • Prøv at være venligsindet overfor drømmene: “Drømmene vil mig det godt. De er mine natlige venner, der hjælper mig med at se på det, der skal ses på. Og sikkert er det: Jeg får kun de drømme jeg er parat til”.  
  • Lig nogle minutter, inden du falder i søvn og gør dig det bevidst, at du hilser drømmene velkommen. Nogle mennesker finder, at dét at rette blikket på en genstand i soveværelset imens man hilser drømmene velkommen, gør, at man om morgenen, når man kigger på selvsamme genstand, kommer i tanke om drømmen. Andre oplever, at dét at drikke en slurk vand inden sengetid, imens man hilser drømmene velkommen, gør, at en slurk vand den efterfølgende morgen, når man vågner, kan genkalde drømmen. 
  • Drømmene forsvinder hurtigt, hvis ikke vi holder fast i dem. Mange af os har travlt. Så snart vi vågner, er vi på vej videre – og væk er drømmen. Sørg for at have tid til at blive liggende lidt og vågne blidt. Hold fast i de små drømmerester du har – hvadenten det er en enkelt scene, en figur, et sted eller en farve. Det at lade dig mærke med følelsen, du vågner i, kan også genkalde nattens drøm. 
  • Genfind din drømmeposition. Hvis du for eksempel sover på højre side og vågner midt i en drøm, kan du ofte huske den. Hvis du kort efter vender dig om på venstre side, vil drømmen i mange tilfælde forsvinde. Men ofte kan man have held til at genkalde drømmen ved blidt at ændre stilling til sin drømmeposition. Drømmene sidder nemlig i kroppen!
  • Hav drømme-notesbog og blyant klar ved sengen, så du ikke skal bevæge dig synderligt for at nedfælde drømmen. Nogle finder det givtigt at bruge telefonens optager til at indtale drømmen. 
  • For at vi overhovedet kan drømme må vi selvsagt sove – så første og vigtigste skridt i drømmearbejde er, at vi får søvn nok. 

← Tilbage til Drømmearbejde

Sådan husker du dine drømme

  • Alene dét, at du sætter energi ind på at gå i kommunikation med dine drømme, har en effekt på at du husker dine drømme.
  • Nogle mennesker vil finde, at dét at købe en smuk drømmefanger eller selv kreere en, som en måde at hylde sine natslige eventyr, kan være en hjælp til at de bedre husker deres drømme. 
  • Prøv at være venligsindet overfor drømmene: “Drømmene vil mig det godt. De er mine natlige venner, der hjælper mig med at se på det, der skal ses på. Og sikkert er det: Jeg får kun de drømme jeg er parat til”.  
  • Lig nogle minutter, inden du falder i søvn og gør dig det bevidst, at du hilser drømmene velkommen. Nogle mennesker finder, at dét at rette blikket på en genstand i soveværelset imens man hilser drømmene velkommen, gør, at man om morgenen, når man kigger på selvsamme genstand, kommer i tanke om drømmen. Andre oplever, at dét at drikke en slurk vand inden sengetid, imens man hilser drømmene velkommen, gør, at en slurk vand den efterfølgende morgen, når man vågner, kan genkalde drømmen. 
  • Drømmene forsvinder hurtigt, hvis ikke vi holder fast i dem. Mange af os har travlt. Så snart vi vågner, er vi på vej videre – og væk er drømmen. Sørg for at have tid til at blive liggende lidt og vågne blidt. Hold fast i de små drømmerester du har – hvadenten det er en enkelt scene, en figur, et sted eller en farve. Det at lade dig mærke med følelsen, du vågner i, kan også genkalde nattens drøm. 
  • Genfind din drømmeposition. Hvis du for eksempel sover på højre side og vågner midt i en drøm, kan du ofte huske den. Hvis du kort efter vender dig om på venstre side, vil drømmen i mange tilfælde forsvinde. Men ofte kan man have held til at genkalde drømmen ved blidt at ændre stilling til sin drømmeposition. Drømmene sidder nemlig i kroppen!
  • Hav drømme-notesbog og blyant klar ved sengen, så du ikke skal bevæge dig synderligt for at nedfælde drømmen. Nogle finder det givtigt at bruge telefonens optager til at indtale drømmen. 
  • For at vi overhovedet kan drømme må vi selvsagt sove – så første og vigtigste skridt i drømmearbejde er, at vi får søvn nok